Kajak og glade mennesker året rundt

Rørvig Kajakklub har aktiviteter hele året med fuld fokus på den sport vi holder af.

Sommeraktiviteter

Sommersæsonen går fra påske til efterårsferien. I perioden vil der løbende være almindelig instruktion og diplomkurser både til klubbens medlemmer og til betalende privatister. Klubben har flere DKF-certifiserede instruktører, samt andre erfarne roere, der underviser i både de basale færdigheder, forskellige redningsøvelser og manøvrefærdigheder, samt tilpasning af optimal personlig rostil.

Kajakroerne får således gennem uddannelsesforløbet et meget grundigt indblik i en kajaks muligheder og begrænsninger.

Stævner

Klubben støtter, vejleder og træner også medlemmer, som ønsker deltagelse i Dansk Kano og Kajakforbundets nationale motions- og kaproningsprogram.

Klubben har bl.a. deltaget i Mølleåens Blå Bånd med gode placeringer. Et år fik juniorerne guld og sølv pokaler med hjem og seniorerne guld og to bronze i deres respektive klasser. Rørvig Kajakklub placerede sig således som nummer 15 ud af 41 deltagende

Fællesture

Derudover vil der være fællesture, picnic og klubaftener m.m. (se også i kalender og under Nyheder)

Flere gange om ugen har vi fælles kajakroning langs Isefjordens skønne kyster, evt. med frokost i det grønne.

Eller vi tager kajakkerne på traileren og kører i samlet flok til andre spændende steder. Vi har bl.a. været til Vadehavet, på Mølleåen, Tissø og de mere nære steder, rundt om Orø, samt rundt om Nekselø.

Klubaftener

I sommersæsonen startes grillen hver torsdag - selvfølgelig efter en fællestur på vandet.Derudover holder vi Skt. Hans i klubben og selvfølgelig fejres klubbens fødselsdag.

Om vinteren har vi julefrokost, gløggaften, nytårskur og andre hyggeaftener.

Vinteraktiviteter

Rørvig Kajakklub har også mange tilbud efter standernedhaling. Både efterår, vinter og forår.

Hvis vejret tillader det, vil der være vinterroning til frigivne medlemmer, der udover frigivelseskravene, har roet 150 km i sæsonen og vintersæsonen igennem er der ugentlige cykelture, som afsluttes med kaffe, kager og hygge i klubhuset.

Indendørs vintertræning

Kajakker er heller ikke glemt i vintersæsonen. Udvalgte søndage er der kajak- og svømmetræning i svømmehallen.

Der kan aflægges 600 m svømmeprøve og vi træner de grundlæggende færdigheder med kajakken, som indeholder både manøvre- og redningsøvelser, som også er kravet til frigivelsen.

Prøverne skal dog aflægges på åbent vand.

Hver mandag vinteren igennem har vi indendørs træning i Rørvig hallen. Det kan være gymnastik, badminton, spinnercykel eller træning i kajakergometer (kajakromaskine). Efter træning hygges med kaffe og kage eller fælles spisning i hallens lokale.

Generelt om instruktion

Der er løbende instruktion til nye medlemmer og denne udføres af vores instruktører, der er DKF-certificerede i henhold til den nye europæiske standard (IPP). Se mere under "DKF" i menuen vedrørende IPP.

Undervisningen tilpasses den enkelte og afsluttes med en kajakprøve til frigivelse. Se også under "Uddannelse" under "Klubinformationer" i menuen.

Til dem, der er frigivne, men vil have stilen pudset af eller ønsker yderligere egenfærdigheder i.h.t. IPP, vil der være instruktion og træning efter ønske og behov med vores instruktører eller andre erfarne kajakroere som vejledere.

Uddybende information om Rørvig Kajakklub

Skrevet af Merja Aarnio